İsrail basını, Netanyahu’nun dahil edilmediği yeni bir diplomatik mekanizmanın kurulmasıyla panik yaşadığını duyurdu. Yeni yapı ABD, İran ve Lübnan’ı kapsıyor.
İsrail’in Kanal 12 televizyonu, üst düzey İsrailli yetkililere dayandırdığı haberinde Başbakan Binyamin Netanyahu’nun, İsrail’in dışlandığı yeni bir diplomatik mekanizma karşısında harekete geçtiğini duyurdu. Bu yeni oluşumun, 2024 yılında Lübnan, İsrail, ABD, Fransa ve Birleşmiş Milletler’in yer aldığı mevcut yapının yerini alması öngörülüyor.
Yeni mekanizma, ABD ile İran arasında İsviçre’de gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda ortaya çıktı. Lübnan’da ateşkesin denetlenmesi amacıyla kurulacak yapıda ABD, İran, Lübnan, Katar ve Pakistan’ın yer alacağı belirtildi.
İran ve ABD heyetleri, Katar ve Pakistan’ın arabuluculuğuyla İsviçre’de bir araya gelerek müzakerelerin ilk turunu 21 Haziran’da tamamladı. Görüşmelerde, 14 maddelik mutabakat zaptının uygulanmasına yönelik teknik detaylar masaya yatırıldı.
Arabulucu ülkeler Katar ve Pakistan Dışişleri Bakanlıkları tarafından yapılan ortak açıklamada, tarafların imzalanan mutabakat zaptı çerçevesinde, “arabuluculuk çabalarının siyasi yönlerini denetlemek üzere üst düzey bir komite kurulması konusunda anlaştıkları” bildirildi. Tarafların, 60 gün içinde nihai bir anlaşmaya ulaşmayı hedefleyen bir yol haritası üzerinde uzlaştığı kaydedildi.
İranlı yetkililer, İsrail’in Lübnan’daki işgalini sonlandırmaya yönelik görüşmelerde ilerleme sağlandığını belirtti. Lübnan’da ateşkesi izleyecek yeni bir mekanizmanın kurulacağı ve İran’ın bu yapıya temsilci göndereceği bilgisi paylaşıldı. İki ülkenin heyetlerinin teknik görüşmelere devam etmesi planlanıyor.
Haber İTU